keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Joka tyypin kaavakirja

Minulla on aina ollut suuria ongelmia vaatteiden kanssa. Olen paitsi pyöreä, myös 180-senttinen, minkä vuoksi vaatteet ovat aina olleet joko liian lyhyitä tai tiukkoja minulle. Housujen vyötäröt ovat olleet liian matalia (lahkeen pituuksista puhumattakaan) ja paidat ovat jatkuvasti liian lyhyitä ja väärän mallisia. Zizzi on ollut vaatekauppana poikkeus tässä, mutta ketjun kauppoja on vaikea löytää (vaikka huraa, sellainen on Jyväskylässäkin), vaatteet ovat melko kalliita opiskelijabudjetille eivätkä ne aina ole ihan omaa tyyliäni.

Nyt vasta alan hahmottaa, ettei vika välttämättä ole ollut ruumiinrakenteessani, vaan vaatteissa, joita olen katsellut. On tietenkin ihan ymmärrettävää, että massatuotantoon menevät vaatteet sopivat useimmille kuluttajista ja oma vikani on ollut ennemminkin se, että olen aina ajatellut, että minun on kuuluttava siihen samaan joukkoon kaikkien muiden kanssa.

Ehkä tässä(kin) on kyse jostain aikuistumispiirteestä: alan hyväksyä itseni sellaisena kuin olen, eikä minulla ole enää niin suurta tarvetta olla samanlainen kuin muut.

No, koko tämän jutun pointti on se, että olen tainnut löytää ratkaisun kaikkiin (vaatetus)ongelmiini: Joka tyypin kaavakirjan. Varasin sen kirjastosta ja hain sen päivällä luettavaksi, mutta 15 minuutin kuluttua totesin, että kirja on niin mahtava kaikin puolin, että se on syytä hankkia ihan omaksi. Siis mars kirjakauppaan, josta löytyi kirjaa hyllystä yksi kappale (kakkososaa olisi ollut useampikin, mutta halusin juuri tämän ensimmäisen), hinta jossain 35 euron tuntumassa (vähän reilunlaisesti opiskelijabudjetille, mutta veikkaan, että se tulee olemaan sen arvoinen). Kirjan pointti on se, että kaavat tehdään ottaen mitat juuri itsestä ja että mittojen ei tarvitse olla minkään taulukon mukaisia.


Kirjassa on perusohjeet leveille ja suorille housuille, hameelle, trikoovaatteille, huppareille ja yläosille yleensä. Näistä sitten löytyy erilaisia variantteja ja kirjan lopussa on kaava-arkit perusvaatteille. Ohjeet tuntuvat hyvin havainnollisilta ja kirja on myös sangen kaunis asettelultaan.


Jossain sängyn alla lojuu edelleen muovikassissa verokangas, jonka talvella ostin kotihousuja varten. Totesin, että kuviointi on turhan villi housuiksi, mutta hameessa se voisi vielä toimia. Voi siis olla, että aloitan ompeluhommat viikonloppuna.

Viikonloppuna olisi myös kädentaitomessut. Aina sieltä jotain mukaan tarttuu, vaikka siellä ei kauaa viihtyisikään. Tällä hetkellä minua kiinnostaa aika paljon kirjansitomis- ja koruntekemisvälineistö. Kevään Ihana-lehdessä oli ihan mahtavia sormusideoita, joita tekisi mieli alkaa näperrellä... Ja sitten olisi kesken vielä yksi kirjansitomisprojekti, josta kerron enemmän, kunhan siinä on jotain kerrottavaa. Odotan Sinellistä valtavaa pakettia kaikenlaista (mm. skräppäyspaperia ja kukkaronkehyksiä). Kunhan sen saan, en varmaan poistu kotoa useaan päivään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti